Trenduri care redefinesc ecosistemul antreprenorial
Am discutat cu Marius Ghenea despre trendurile care vor redefinii ecosistemul de antreprenoriat, despre trendurile emergente care vor redefini afacerile axate pe digital, despre motivele pentru care este greu sa pui la punct un ecosistem de educatie antreprenoriala si despre situatia actuala a investitiilor din ecosistemul antreprenorial si in ce mod au fost aceste investitii afectate de contextul actual.
CUPRINS:
"Sigur ca apar schimbari in orice tip de investitii, in functie de contextul local si de cel global: atat pandemia, cat si, mai nou, conflictul de la marginea Europei, sunt astfel de elemente puternice de context care pot schimba decizii si chiar strategii intregi de investitii. In ceea ce priveste investitiile in startupuri de tehnologie, schimbarile sunt legate de rolul din ce in ce mai important pe care il joaca tehnologia si care face ca din ce in ce mai multi investitori sa fie interesati in acest sector, in timp ce numarul de startupuri promitatoare nu poate creste la fel de repede, ceea ce face ca in prezent sa existe probabil o anumita saturatie de moment care duce asteptarile antreprenorilor in zone foarte inalte, care nu sunt neaparat sustinute de cifre sau de experientele anterioare ale investitorilor." - Marius Ghenea
Te invitam sa urmaresti podcastul pe care il vom realiza live cu Marius Ghenea in 10 martie 2022 de la ora 10:00 si unde vom aloca spatiu dedicat trendurilor in investitii. Afla mai multe aici.
Trendurile care vor redefini dezvoltarea antreprenoriatului in perspectiva Forbes
Conform Forbes* cateva din trendurile care vor caracteriza dezvoltarea antreprenoriatului sunt:
*Vezi aici articolul complet de pe Forbes (in limba engleza).
Cum comentezi aceste trenduri si cum se vor reflecta ele pe piate din Romania?
MARIUS GHENEA: Intr-adevar, sunt trenduri importante, insa as spune ca in mare masura, aceste tendinte vor avea un efect pozitiv asupra dezvoltarilor antreprenoriale viitoare:
Trenduri emergente care vor defini afacerile axate pe digital
Gartner* definea trei trenduri emergente care vor defini afacerile axate pe digital
Democratizarea tehnologiei (obiectele inteligente vor începe sa decida pentru ele însele)
Dematerializarea (obiectele inteligente pur si simplu se intesesc in viata noastra cotidiana)
Desintermedierea (obiectele inteligente vor înlocui oamenii antrenați si clienții vor ajunge direct la sursa)
* Vezi studiul si analiza completa realizata de Gartner la linkul de aici.
Ce parere ai despre aceste previziunim cat sunt ele de actualitate si ce oportunitati pot gasi antreprenorii in ele?
MARIUS GHENEA: Gartner defineste asemenea trenduri pentru perioade viitoare mai lungi de timp, asa ca nu m-as ingrijora de faptul ca in curand obiectele vor incepe sa decida pentru ele insele… in acelasi timp, vedem democratizarea tehnologiei in multe aspecte ale modului cum ea se manifesta in prezent in business, un exemplu important si actual ar fi zona de low-code/no-code care ajuta oameni si companii fara expertiza in tehnologie sa implementeze rapid si usor produse si platforme tehnologice avansate; dematerializarea tehnologiei este si ea un trend care incepe sa se manifeste prin multe dintre produsele digitale care ne fac viata mai usoara chiar fara sa aiba niciun fel de forma fizica, palpabila, iar dezintermedierea este in realitate un proces care a inceput demult in anumtie zone de business traditional si este de asteptat sa impacteze mai ales tehnologia digitala, care ar putea ajunge in viitor mult mai repede la clientii finali, fie ei de business sau consumatori
Te invitam sa urmaresti podcastul pe care il vom realiza live cu Marius Ghenea in 10 martie 2022 de la ora 10:00 si unde vom aloca spatiu dedicat trendurilor in investitii. Afla mai multe aici.
Vedem democratizarea tehnologiei in multe aspecte ale modului cum ea se manifesta in prezent in business, un exemplu important si actual ar fi zona de low-code/no-code care ajuta oameni si companii fara expertiza in tehnologie sa implementeze rapid si usor produse si platforme tehnologice avansate
Marius Ghenea, Angel Investor, Antreprenor in serie, Profesor de Antreprenoriat, Autor de carte
Niciodata in istoria economica a lumii nu a fost mai usor sa pornesti o afacere antreprenoriala, iar unele dintre cele care vor porni fara niciun angajat, in timp vor ajunge totusi sa creasca si sa isi dezvolte si o echipa proprie
Marius Ghenea, Angel Investor, Antreprenor in serie, Profesor de Antreprenoriat, Autor de carte
De ce este atat de greu sa pui la punct un ecosistem de educatie antreprenoriala? Ce forte se opun si cine sunt cei care nu au interes ca acest ecosistem sa fie functional si sustenabil?
Conform WEF dintre cele 13 criterii analizate despre un ecosistem antreprenorial functional, educația antreprenoriala era pe ultimul loc în 39 din 50 de economii ale lumii analizate în raport (https://www.weforum.org/
Ar trebui sa ne ingrijoreze acest raport? Se pot schimba lucrurile in viitor?
MARIUS GHENEA:
Problema cu ecosistemele educationale este ca ele nu pot sa se schimbe cu adevarat in mod structural si nu pot genera rezultate fundamental diferite si eventual mai bune decat in generatii, probabil e nevoie de 1.5-2 generatii sociologice ca sa vedem un impact, din momentul in care se schimba o strategie educationala si noua strategie este cu adevarat implementata. Cu alte cuvinte, poate cei care sunt azi in primii ani de scoala, ar putea beneficia de un ecosistem educational mai antreprenorial si, ca urmare, ar putea ajunge, la o varsta adulta, sa si implementeze cu succes ceea ce au invatat si sa utilizeze acest ecosistem educational antreprenorial mai bun.
Cum este afectata industria investitiilor in antreprenoriat de contextul actual? Se schimba cu ceva apetitul investitional in startup-uri a investititorilor? Isi recalibreaza criteriile de decizie? Ce riscuri noi apar la orizont? Cum le vor gestiona investitorii?
MARIUS GHENEA:
Sigur ca apar schimbari in orice tip de investitii, in functie de contextul local si de cel global: atat pandemia, cat si, mai nou, conflictul de la marginea Europei, sunt astfel de elemente puternice de context care pot schimba decizii si chiar strategii intregi de investitii.
In ceea ce priveste investitiile in startupuri de tehnologie, schimbarile sunt legate de rolul din ce in ce mai important pe care il joaca tehnologia si care face ca din ce in ce mai multi investitori sa fie interesati in acest sector, in timp ce numarul de startupuri promitatoare nu poate creste la fel de repede, ceea ce face ca in prezent sa existe probabil o anumita saturatie de moment care duce asteptarile antreprenorilor in zone foarte inalte, care nu sunt neaparat sustinute de cifre sau de experientele anterioare ale investitorilor.
In ceea ce priveste criteriile de decizie, este important de precizat ca deja o mare parte a investitorilor analizeaza cu din ce in ce mai multa atentie zonele de impact asupra mediului, de impact social si de guvernanta (ESG) al companiilor in care investesc. Daca acum cateva zeci de ani, un investitor era laudat pentru orice investitie care aducea randament, chiar daca avea un impact negativ asupra mediului sau societatii, astazi lucrurile s-au schimbat in mod radical si, poate cea mai buna dovada, este decizia unui numar foarte mare de companii internationale de a se retrage complet din Rusia, atat timp cat aceasta tara este o tara agresoare, care a pornit un razboi de invazie a unei tari vecine, suverane, Ucraina.
Te invitam sa urmaresti podcastul pe care il vom realiza live cu Marius Ghenea in 10 martie 2022 de la ora 10:00 si unde vom aloca spatiu dedicat trendurilor in investitii. Afla mai multe aici.
Ce parere ai despre fenomenul de deglobalizare despre care tot auzim si vedem cum se misca lucrurile?
MARIUS GHENEA:
Deglobalizarea este un termen care atrage cu siguranta atentia, pentru ca este surprinzator, dar eu personal cred ca, cel putin in zona de investitii cu care ma ocup in prezent, cele din tehnologie, nu a existat niciodata o perioada mai globailzata a acestui tip de business cum este azi, iar anul viitor si in perioada urmatoare, cred ca aceasta globailzare va continua, cu efecte preponderant pozitive in ceea ce priveste accesul tuturor cetatenilor si business-urilor de pe planeta la tehnologie de varf, doar la un click distanta si cu cele mai mici costuri pe care ni le-am putea imagina!
AUTHOR
Marius Ghenea
Antreprenor in serie, Profesor de Antreprenoriat, Autor de carte, Investitor
Marius Ghenea are peste 25 de ani de activitate antreprenoriala este Managing Partner al Fondului de Investitii Catalyst Romania, Antreprenor în serie și Business Angel, cu investitii de succes in multe tari din Europa de Est, Marius Ghenea se afla in topul oamenilor de afaceri conform Forbes Romania și unul dintre leii din cadrul emisiunii “Arena Leilor.” Marius este co-fondator al Venture Connect și se implică activ în activitati educationale, fiind profesor de Antreprenoriat, Inovație și New Business Ventures în cadrul Maastricht School of Management, programul Executive MBA, co-organizator al School for Startups Romania.
Marius Ghenbea este autorul primei cărti de antreprenoriat din România.
Profesor Asociat de Antreprenoriat la CEU Business School, programul EMBA și Lector de antreprenoriat invitat la numeroase cursuri de Universități și programe educaționale pentru management și antreprenoriat din România și din regiunea CEE.
Presedinte al Asociatiei Romane a Magazinelor Online și unul dintre fondatorii programului mini MBA BusinessDrive pentru antreprenori și manageri.
Castigator al premiului “Investitorul Anului” in 2016 si 2017 alaturi de Catalyst Romania in cadrul competitiei Central European Startup Awards
SHARE THIS
COMMENTS
Ce subiecte am abordat:
Copyright © 2024 Business Days. Toate drepturile rezervate