3) Cauze care țin de companii
Lipsă Brand de Angajator
Dincolo de natura și felul joburilor oferite în piață, cel mai adesea, companiile nu știu să se pună în valoare, nu au brand de angajator, nu știu să se facă atractive și nu știu să recruteze. Asta însemnă că nu știu să ajungă la publicul țintă și dacă totuși ajung, nu știu să convingă ori nu au oferte competitive. Încă vedem companii care nu au site-uri bine puse la punct, unele având ”look-ul” de acum 20 de ani, nu au ”texte” de prezentare, nu știu să spună cine sunt cu adevărat, știu doar să spună ce fac, ce produse sau servicii livrează. Dar aceste informații nu sunt suficiente din perspectiva candidaților. Pentru a face o comparație sugestivă, este ca și cum într-un supermarket am avea de ales dintr-un rând de băuturi răcoritoare pe care scrie doar Suc. Companiile trebuie să învețe să se diferențieze, să își creeze un brand de angajator, care este diferit de cel comercial, să comunice din timp cu publicul țintă, să își construiască prezența în spațiul public și către candidații, la fel cum o face către clienții care îi cumpără produsele. Construcția și consolidarea unui brand de angajator durează ani de zile, dar a devenit absolut necesar pentru că oamenii iau decizii de angajare bazate (și) pe reputație, exact ca atunci când preferăm la magazin un produs sau altul pentru că îl știm, am mai auzit de el, i-am văzut reclama la televizor.
Salarii necompetitive
În ultimii ani s-a vorbit foarte mult despre salarii. Salariul minim pe economie și în general, salariile oferite de companii, sunt văzute ca instrumente de retenție a capitalului uman în țară. În același timp, salariul și pachetul de beneficii în general sunt instrumente de diferențiere în piață, între companii care concurează pentru aceiași forță de muncă. Trendul inflaționist din ultima perioadă are la rândul său o contribuție importantă în stabilirea nivelului salarial optim, pentru că desigur, creșterile salariale trebuie să acopere cel puțin inflația. Pe de o parte sunt căutați și doriți ”candidați cu experiență”, ”serioși”, ”muncitori”, ”implicați” și ”proactivi”, pe de altă parte, pachetul oferit se vrea cât mai jos. Acest fapt arată că unele companii în continuare văd oamenii ca și ”consumabile”, ceea ce desigur nu poate fi sustenabil.
Beneficii nepotrivite cu nevoile sau nevalorificate/necomunicate explicit
Nu toate companiile pot oferii salarii de top, firesc, dar atunci trebuie să existe preocupare pentru compensarea unui salariu neatractiv prin alte beneficii, că sunt ele materiale sau imateriale. Beneficiile extra-salariale sunt la fel de importante. A devenit o ”artă” precum este în egală măsură o ”știință” să știi să alcătuiești un pachet atractiv și echilibrat, care totuși să fie suportabil și corect și pentru companie. Oamenii nu muncesc doar pentru bani. Suntem de acord cu toții că banii reprezintă o parte (importantă) a ecuației. Dar sunt deja sute de studii care arată că oamenii sunt dispuși să accepte salarii mai mici dacă în schimb primesc respect, recunoaștere, dacă sunt bine integrați în colectiv/echipă, dacă au o relație bună cu superiorul direct, dacă punctul lor de vedere le este ascultat, dacă li se spune ”Mulțumesc” sau ”Bravo”, ori ”La Mulți Ani” de ziua de naștere. Lucrurile acestea contează, așa cum știm fiecare dintre noi că ni le dorim de la angajator: dintre două locuri de muncă, plătite exact la fel, oamenii îl vor alege pe acela unde sunt respectați și vor renunța cu totul, dându-și demisia în prima lună dacă nu mai devreme, de la locul de muncă unde sunt tratați abuziv.
Companiile trebuie să se preocupe deci de întocmirea unui pachet atractiv de beneficii, cu atât mai mult cu cât nu pot oferii salarii ”mari”, în condițiile în care nici nu este nevoie să o facă, dacă oferta este la nivelul pieței. Este o falsă impresie că salariul cel mai mare ”câștigă”. Câștigă cea mai potrivită ofertă cu nevoile personale, iar pentru un tânăr student de exemplu, faptul că i se oferă un program flexibil de lucru, ce îi permite să se ducă la seminarii de două ori pe săptămână, contează mai mult decât câteva sute de lei în plus.
Sunt și companii care și-au gândit bine pachetele de salarii, dar nu știu să le comunice în piață, nu știu să ”se vândă”, nu știu să răspundă la întrebarea ”De ce să ni te alături?”. Este un întreg narativ de construit aici, dar nu este complicat.
Companii care nu știu să recruteze
În vremea (imemorabilă deja) a lui ”Sunt 100 ca tine la poartă”, era de ajuns să postezi un anunț în ziar sau pe un site specializat și primeai câteva sute de aplicații. Astăzi recrutarea a devenit o activitate specializată care necesită o cohortă de competențe și abilități, de la întocmirea anunțului de recrutare cu tot narativul său, până la abilități de head-hunting și direct search, indispensabile în domenii precum IT, vânzări sau management. Sunt foarte multe companii care declară că ”De 6 luni, de 1 an, căutăm cutare sau cutare poziție”. Aici nu este vorba doar de deficitul de talente din piață, este vorba de faptul că în continuare, prea multe firme nu au departament de HR, nu știu să recruteze și nu au timp să recruteze, dar nici nu se îndură să externalizeze. Trăim într-o eră în care HR-ul a devenit HRBP – partener de business pentru orice companie, departament strategic, asta înseamnă că exact cum nu putem derula o activitate economică fără contabilitate/financiar, așa nu (mai) putem nici fără HR, sau va exista un cost foarte mare.
La Academia de HR, ajutăm companiile să recruteze oamenii de care au nevoie!
Autor: Sorin Faur, HR & Retention Expert | Trainer | Innovator | Author | Psychologist
Cu o experiență de peste 24 de ani în HR, Sorin a fost implicat în zeci de proiecte de creștere a nivelului de motivare și engagement al angajaților de-a lungul timpului în numeroase companii din cele mai variate industrii (proiecte locale și regionale, derulate în calitate de Coordonator pentru Europa de Est și Balcani pentru BDO – 14 țări, 9 ani respectiv la Academia de HR – 3 ani). Sorin deține o diplomă în Psihologie și Sociologie, un Master în Psihodiagnostic și altul în Psihologie Organizațională. Sorin este de asemenea absolventul unui program internațional de Executive MBA la WU Vienna University – Austria și Minnesota University – USA) și a absolvit un program dedicat de Antreprenoriat la MIT, Massachusetts Institute of Technology, Sloan School of Management, USA