Ce sta la baza unei afaceri de succes?
Am facut un sondaj in randul cunoscutilor si le-am pus aceasta intrebare. In viziunea unora, o afacere de succes are la baza un management bun si o echipa performanta. Unii cred ca doar vanzarile sunt cele care tin o afacere in picioare. Altii sunt convinsi ca daca folosesti cele mai noi tehnologii nu ai cum sa dai gres. Cei mai multi, insa, considera ca fara marketing nu existi.
Nu contest niciunul din raspunsurile de mai sus, dar nici nu pot sa le aprob. Pentru ca niciunul dintre ei nu mi-a oferit raspunsul pe care voiam sa-l aud: la baza unei afaceri de succes sta planificarea.
Nicio constructie solida, fie ea de cladiri, relatii sau afaceri, nu poate fi dusa la bun sfarsit daca nu are in spate un plan solid si realist.
Inainte de a raspunde, trebuie sa stiti ca motivul pentru care avem aceasta conversatie este faptul ca numarul celor care cred cu tarie ca nu au nevoie de un plan in afacerea lor este surprinzator socant.
Ganditi-va la un obiect oarecare. Poate fi o masina, o casa, o nava spatiala sau o cutie de chibrituri. Sa alegem masina, de exemplu. La prima vedere, o masina nu pare a fi o constructie complicata. De fapt, pare asa de simpla incat unii oameni s-ar jura ca pot construi una cu mainile goale (cred ca ne amintim cu totii amalgamul acela de lemne si bolovani pe care il conducea Fred Flintstone ca s-ajunga din punctul A in punctul B).
Acum vine partea interesanta: potrivit Toyota, un automobil de dimensiuni medii este construit din aproximativ 30.000 de piese.
Strategia pe termen lung. Primul pas este sa proiectam intreaga traiectorie a afacerii noastre, de la stadiul de idee pana la maturitate si scalare: de unde pornim, incotro ne indreptam si cum ajungem acolo.
Structura companiei. Cu alte cuvinte, stabilim care sunt departamentele de care avem nevoie. Desi tendinta este de a dezvolta toate echipele in interiorul companiei, trebuie sa stim ca uneori e mai indicat sa externalizam complet unele departamente, pentru a economisi timp si pentru a tine costurile sub control (de exemplu procesele care tin de Marketing, Logistica, IT).
Atributiile pe fiecare departament. Planul de business plan trebuie sa includa si responsabilitatile principale care ii revin fiecarui membru al echipei, precum si periodicitatea reluarii acestora.
Fluxurile si procesele de lucru. Dupa ce avem o viziune clara asupra actiunilor care trebuie indeplinite putem stabili modul de lucru pentru fiecare departament. Apoi masuram impactul fiecarei actiuni asupra proceselor din companie, pentru a intelege cum functioneaza business-ul nostru si a determina daca si ce anume trebuie sa imbunatatim.
Bugetul. Acesta trebuie sa cuprinda toate datele financiare din companie: achizitii, investitii, profit, cheltuieli, pierderi, margini precum si previziuni financiare. Este indicat sa construim un buget pe minimum 3 ani si sa-l ajustam pe parcurs, in masura in care apar diferente intre estimari si realitate.
Resursa umana. Este important sa investim in rolurile din companie, daca vrem sa asiguram bunul mers al afacerii noastre. Stabilim volumul de responsabilitati actuale si viitoare, apoi includem in planul nostru numarul de oameni pe care ii vom recruta (in decurs de un an, de exemplu), precum si momentul in care o vom face, astfel incat sa nu avem surprize in buget.
Estimari de timp. Trebuie sa stim cat va dura sa dezvoltam si/ sau sa implementam fiecare componenta sau cerinta noua din business-ul nostru, pentru ca aceste estimari ne ajuta sa trasam un plan de crestere realist.
Indicatorii de performanta (KPIs). Stabilim care sunt cei mai importanti indicatori pe care trebuie sa-i urmarim pe fiecare departament, precum si recurenta raportarii lor. Noi recomandam intotdeauna folosirea unui sistem de raportare in timp real a indicatorilor-cheie, intrucat acest tip de sistem ne faciliteaza controlul asupra business-ului si ne permite sa identificam pe loc eventualele nereguli, reusind astfel sa intervenim in timp util.
1. niciodata, daca planul functioneaza optim si vrei sa-l modifici doar pentru ca:
2. imediat, daca:
Foarte recomandat, complet realizabil, cu toate acestea cele mai multe companii nu au unul.
“De ce sa am un plan B?”
Pentru ca planul de rezerva e o plasa de siguranta, in caz ca vei avea nevoie de una vreodata. Sau pentru ca ai gasit doua variante bune de a face lucrurile sa functioneze si, in functie de directia pe care o alegi, vei sti ce ai de facut pe mai departe. Planurile B sunt ca asigurarile de viata: speri sa nu fii nevoit(a) sa le accesezi, dar in caz ca lucrurile iau o intorsatura nefericita, macar esti asigurat(a).
“Si daca am un plan B, tot pot sa esuez?”
Ei bine… da. In primul rand, daca “transcrii” o gramada de idei si opinii pe o foaie si apoi le numerotezi, nu se poate numi ca ai un plan stabil, cu prioritati bine definite.
Construirea unui plan realist necesita timp si atentie la detalii, viziune, o intelegere avansata a mediului de business, intelepciune, experienta si capacitatea de a lua decizii bune intr-un timp fulger.
In al doilea rand, sunt o multime de alte lucruri care ar putea merge prost:
Intervin alti factori neprevazuti: situatii politice sau economice tensionate, investitorii decid sa se retraga pe neasteptate, asociatii te injunghie pe la spate, compania devine implicata intr-un scandal de proportii si pierde increderea globala.
Planificarea sta la baza unei afaceri sanatoase. Te ajuta sa te mentii pe directia corecta, iti da control asupra business-ului tau, iti confera sentimentul de siguranta, te ajuta sa cresti eficienta, sa gestionezi resursele, sa iei decizii educate si sa atingi cele mai inalte scopuri.
Apeleaza intotdeauna la un specialist care sa te ajute in construirea planului de afacere, in special daca esti nou in ale antreprenoriatului. Una din componentele esentiale intr-un plan este sa stii cum sa calculezi riscurile, iar un expert in domeniu este cel mai in masura sa te ajute sa eviti un dezastru.
Articol scris de Vlad Diaconu
Printre cele mai sonore proiecte din care a facut parte se numără:
Vlad Diaconu
SHARE THIS
COMMENTS
Copyright © 2024 Business Days. Toate drepturile rezervate