Un alt aspect interesant pe care l-am evaluat in cadrul cercetarii a fost cartografierea zonelor de interes pentru perfectionarea cu experti. Iata harta rezultata:
Este interesant de observat ca mai mult de 50% dintre probleme provin fie din managementul resurselor umane, fie din management operational si abia pe locul 3 si patru in ponderea problemelor sunt aspecte legate de marketing si vanzari. Aspectele legate de dezvoltare personala sunt considerate in mica masura ca si problema, cu exceptia echilibrului intre viata personala si profesionala.
Foarte interesant de remarcat, ca zona de interes pentru perfectionare este oarecum diferita de domeniile acute in care se manifesta problemele: astfel in zona de interes predomina nevoia de perfectionare in negocieri, vanzari si strategie. Urmeaza zona de leadership remarcata si in zona problemelor, dupa care urmeaza marketing, dezvoltare personala si comunicare. Abia pe locul 8 apare managementul ca si zona de interes pentru perfectionare. Desi zona taxarii si fiscalitatii este una din topul provocarilor ca si nevoie de perfectionare apare doar pe locul 10, dupa branding.
Si propabil cea mai interesanta harta de radiografiere vine din zona nevoilor de dezvoltare pentru personalul din subordine. Unde se remarca o interesanta oscilatie intre managementul echipei, dezvoltarea relatiilor cu clientii si managementul performantei. In top 10 nu se regaseste nici un aspect legat de cresterea numarului de clienti, cresterea sau imbunatatirea performantelor de vanzare (apare doar pe locul 14).
Este interesanta de urmarit si analiza comparativa a acestor nevoi pe 3 din cele 7 judete evaluate, este vorba de Timis, Arad si Oradea si unde se poate remarca o oarecare difernetiere intre abordarile oamenilor de afaceri, astfel la:
- Timis cel mai important aspect este Excelenta in relatia cu clientii, urmat destul de aproape de Controlul rezultatelor si la mica distanta de Atragerea talentelor in echipa (una dintre cele mai acupe probleme ale judetului este legat de gasirea fortei de munca la calitatea si cantitatea necesara pentru a acoperii cererea)
- Arad cel mai important aspect este Cresterea implicarii echipei (poate fi o explicatie a productivitatii destul de bune a judetului fata de restul regiunii), urmata de mica distanta de Comunicare si Excelenta in relatia cu clientii
- Bihor cel mai important aspect este cel legat de Cresterea implicarii echipei, urmat de aproape de Excelenta in relatia cu clientii si la mica distanta de Dezvoltarea spiritului de echipa (se pare ca antreprenorii si top managerii din aceasta regiune sunt cel mai nemultumiti de implicarea oameniilor atat intern cat si in relatia cu clientii)
O alta perspectiva care a meritat analizata a fost perspectiva diferita pe nevoile de dezvoltare a managerilor din subordine a antreprenorilor, top managerilor, managerilor si profesionistilor. Astfel, primele 3 prioritati sunt:
- pentru antreprenori: 1. Excelenta in relatia cu clientii, 2. Cresterea implicarii echipei, 3. Dezvoltarea spiritului de echipa
- pentru top-manageri: 1. Cresterea implicarii echipei, 2. Leadership-ul si managementul echipei, 3. Dezvoltarea spiritului de echipa, Motivarea si recompensarea echipei, Controlul rezultatelor, Gestionarea reclamatiilor
- pentru manageri: 1. Cresterea implicarii echipei, 2. Comunicare, 3. Excelenta in relatia cu clientii
- pentru profesionisti: 1. Excelenta in relatia cu clientii, 2. Motivarea si recompensarea echipei, 3. Cresterea implicarii echipei